Корисно знати

Все що потрібно знати про моторні мастила

Корисно знати
Все що потрібно знати про моторну олію

Моторне масло для легкових автомобілів служить для змащування механізмів двигуна, зменшення тертя, видалення продуктів зношування, а також дозволяє охолодити деталі двигуна. Надійна та стійка робота двигуна забезпечуватиметься лише за умови точної відповідності в'язкості, типу та інших властивостей олії конструкції вашого двигуна. Тому варто звернути особливу увагу на те, яку оливу заливати у двигун. У цій статті намагатимемося докладно розглянути характеристики моторних масел, а також їх класифікацію і відповімо на запитання: «Як вибрати масло для автомобіля?

Для початку потрібно розібратися в тому, які бувають моторні олива. Залежно від складу бувають трьох видів.

Мінеральна олива – продукт переробки сирої нафти, очищений від шкідливих домішок. Відрізняється підвищеною в'язкістю, добре підходить для двигунів, пробіг яких складає понад 100 тис. км. Мінус таких масел полягає в тому, що потрібна їхня часта заміна, а також вони мають порівняно низький температурний діапазон роботи. Мінеральне масло для двигуна має низьку ціну і простіше у виробництві, ніж синтетика або напівсинтетика.

Напівсинтетична моторна олива виготовляється з мінеральної основи шляхом додавання синтетичних присадок. Мінеральна складова у такому маслі займає 50-70%, а синтетична відповідно 30-50%. Напівсинтетика за своїми властивостями виграє у мінеральної олії, а за ціною вона краща за «синтетику», завдяки чому є золотою серединою.

Синтетичну олію отримуютьшляхом переробки продуктів первинної перегонки нафти. При цьому з'являється можливість отримати олію з потрібними властивостями. Синтетичні моторні олії відрізняються гарною плинністю, здатні працювати в широких температурних діапазонах, а також краще зберігають початковий склад у процесі експлуатації, завдяки чому мають більший термін служби, ніж напівсинтетика або мінеральна.

Серед водіїв існує думка, що синтетична олія негативно впливає на ущільнення та сальники, чим викликають їх протікання. Це чергова помилка. Якщо ущільнення зношені, протікати через них почне будь-яке масло, незалежно від основи. Щоправда, синтетика почне йти трохи раніше, ніж напівсинтетика чи мінералка. Це обумовлено її кращою плинністю та просочуваністю.

Класифікація масел також пов'язана з температурним режимом експлуатації, що залежить від в'язкості олії. В'язкість моторного масла впливає на легкість пуску холодного двигуна і надійний захист при високих температурах експлуатації. Залежно від цього параметра моторні олії поділяються на три групи.

Літня олива має підвищену в'язкість для забезпечення надійного захисту двигуна під час експлуатації при високих температурах. Однак запуск та робота двигуна при температурі нижче 0 градусів з такою олією не рекомендується. Тут можуть зустрічатися мастила з різною основою, як мінеральні, так і синтетичні.

Зимове масло для двигуна має знижену в'язкість і краще плинність, завдяки чому легко проникає по каналах і забезпечує надійне мастило і легкий запуск двигуна взимку. Але варто пам'ятати, що така олія не здатна виконувати свої функції влітку, за високих температур зовнішнього повітря. До них відносяться в основному синтетичні олії.

Всесезонне моторне масло трохи змінює свою в'язкість в залежності від температурних умов. В даний час вони витісняють сезонні олії з тієї простої причини, що відпадає необхідність міняти олію кожні півроку. Найчастіше всесезонні олії – це синтетичні та напівсинтетичні.


Класифікація моторних масел

У світі є кілька систем класифікації масел. Кожна з них пред'являє до олії свої вимоги та має власні умовні позначення. Маркування автомобільних масел у кожній класифікації своє, тому розглянемо дві найпоширеніші класифікації докладніше.

Класифікація моторних масел по SAE

Класифікація масел по SAE найбільш популярна у всьому світі і пов'язана зі зміною в'язкості. В'язкість – найважливіший параметр автомобільної олії. Від неї залежить надійне мастило всіх вузлів двигуна та його легкий пуск. Напевно, всі автомобілісти знайомі зі словами "масло моторне 5W-40" або "масло моторне 5W-30". Давайте розберемося, що це означає.

У сучасному автомобільному світі найбільш поширені всесезонні олії. Літні або зимові види олій зустрічаються рідко, тому докладніше зупинимося на маркування саме всесезонних олій.

Число, що стоїть першим разом із буквою W-зимовий (Winter), так званий низькотемпературний індекс в'язкості моторного масла. Він показує, наскільки легко масло надходить каналами до пар тертя при низьких температурах взимку (в'язкість при -40°С). Чим нижчий цей параметр, тим краще. Мінімальний – 0.

Таким чином можна сказати що: позначення 0W говорить про те, що олію можна використовувати при температурі до -35-30 град. вусів;

5W до -30 -25 градусів;
10W до -25-20 градусів;
15W до -20-15 градусів;
20W -15 -10 градусів.

Друге число, що стоїть після тире - літній високотемпературний параметр, що показує в'язкість олії при робочій температурі двигуна (100 ° С). Чим вище цей параметр, тим забезпечується надійніший захист двигуна при високих температурах експлуатації. Максимальне значення літнього індексу в'язкості олії - 60. Отже, позначення олії 5W-40 означає, що цю всесезонну олію можна використовувати взимку до температури -30 -25 градусів, а влітку до температури +35 - +40 градусів
Нижче наведено таблицю в'язкості моторних масел залежно від температури. Дивлячись на неї, стає легше вибирати мастило саме під свої кліматичні умови.


Класифікація моторного масла по SAE
Ще один важливий момент.
Багато автомобілістів звикли до таких шаблонів: мінеральна олія має в'язкість 15W-40, напівсинтетика – 10W-40, синтетичне, наприклад, 5W-40. Це не більш ніж помилка, оскільки на нашому ринку вже давно існують виробники, які представляють 100% синтетику класів 10W-40, 15W-50, 20W-60 та інші. Зустрічаються також олії, що мають дещо «нетрадиційну» в'язкість, наприклад 10W-30.
Тому слід запам'ятати: в'язкість не є показником складу олії. Склад моторної олії краще дізнатися з етикетки на каністрі.
Вивчивши позначення на каністрі, можна зрозуміти, як використовувати цю олію

Класифікація моторних масел за API

Класифікація олій за API за призначенням поділяє всі олії на дві основні категорії:
Категорія S. Під цю категорію потрапляють усі масла, призначені для бензинових двигунів легкових автомобілів, мікроавтобусів та легких вантажівок;
Категорія С. До цієї групи належать оливи для дизельних двигунів важких вантажівок, автобусів та різної спецтехніки.
Для дизельних двигунів легкових автомобілів окремої категорії в даній класифікації не виділено. Найчастіше олія для дизельного двигуна легковика має маркування C/S.

До речі, кілька слів про таке позначення. Маркування моторних масел з подвійним позначенням означає, що олія є універсальною, а значить, може застосовуватися як у бензинових, так і дизельних двигунах. Порядок розташування індексів Sі C не випадковий.

C/S - переважно застосування в дизельних двигунах

S/C – переважно застосування в бензинових двигунах

Після літери S слід позначення експлуатаційних властивостей олії, яке позначається рядом літер: A, B, C, D, E, F, G, H, J, L, що розташовані в порядку зростання властивостей олії. Розшифровка API для бензинових двигунів


Класифікація моторного масла API

Після літери C слідує аналогічний ряд позначень: A, B, C, D, E, F, G, H. На додаток може йти цифра, що вказує тип дизеля: 2 – двотактний, 4 – чотиритактний. На даний момент найчастіше використовуються позначення CF, CF-2, CF-4, CG-4, CH-4.


Рекомендації щодо вибору моторної олії

При виборі олії, перш за все, варто орієнтуватися на рекомендації інструкції з експлуатації авто.
Але не варто нехтувати також такими пунктами:

  • температурний режим застосування олії, вказаний на упаковці, має рекомендаційний характер;
  • не потрібно судити про якість масла за його кольором: більшість присадок, доданих до нього, роблять мало темнішим;
  • швидке почорніння олії внаслідок нетривалої роботи двигуна не обов'язково свідчить про втрату властивостей. Це, як правило, пов'язано з високими миючими властивостями та можливістю утримувати у собі продукти неповного згоряння палива;
  • забороняється змішувати олії з різними основами, наприклад, мінеральнета синтетичне;
  • додавати присадки в моторне масло не завжди корисно: вони можуть поліпшити одні властивості, але значно погіршити інші. Якісна олія містить у собі весь необхідний пакет присадок, щоб забезпечити надійну роботу двигуна;
  • якщо невідомо, що було залито в двигун до заміни масла, бажано провести промивання двигуна.

Вибір виробника моторного масла схожий на питання віросповідання. На ринку їх представлено безліч як вітчизняних, так і зарубіжних. Тут найголовніше не нарватися на підробку. А підробляють, як відомо, те, що найкраще продається. Якщо ви придбали «лівак», то все написане в цій статті вам зовсім втратить сенс, бо склад підробленої олії не піддається жодному аналізу та систематизації.

Якість масла окремо взятого виробника може сильно змінюватися з часом, тому доцільно почитати відгуки про останні придбання даного продукту і зробити вибір на користь того, що зараз є актуальним і якісним.

Купувати олію найкраще у першоджерел, тобто в офіційних представників. Щоправда, не всі представництва займаються роздрібним продажем, та й не всі автомобілісти мають можливість з ними зв'язатися. Ще варіант – купувати мастило у надійного постачальника запчастин, який замовляє її через офіціалів, а не на оптових базах. Такі бувають і на ринках, але їх треба пошукати.

В інтернеті є безліч сервісів, що пропонують зробити підбір олії за маркою автомобіля. Якщо ви досі не розібралися, як правильно підібрати олію для свого мотора, то доцільно скористатися таким сервісом.

Після прочитання цієї статті ви зможете розібратися у маркуванні моторного масла і не помилитися при виборі. Сучасні двигуни чутливі до якості моторного масла, тому до його вибору варто відповідати відповідально.

От і все. Залишилося докупити фільтри та провести заміну олії.